Eerste schoolweek - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wendy Gils - WaarBenJij.nu Eerste schoolweek - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wendy Gils - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweek

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

23 Januari 2015 | Spanje, Madrid

Eerste schoolweek dinsdag 20 t/m 23 januari

Mijn eerste schoolweek zit er weer op. De eerste indrukken van Madrid, de school en de lessen zijn opgedaan. Overigens is het is het wel handig om te vermelden welke vakken ik hier volg, zodat ik de vakken voortaan bij naam kan noemen. Het zijn de volgende vier vakken:
- Public Sector Economics (4,5 uur)
- Macroeconomics II (4,5 uur)
- Theoretical Statistics for Economics and Finance (6 uur)
- Monetary Theory and Instruments (6 uur)

De eerste drie zijn tweedejaars vakken en de laatste een derdejaars vak. Ik moet dus ongeveer 20 uur per week naar school. Een les duurt hier 1,5 uur, dus ik heb elk vak drie of vier keer in de week. Best wel veel vind ik zelf, vergeleken in Nederland. Elke dag, op donderdag na, zit ik van 9.00-14.00 op school. Donderdag ben ik al om 10.30 klaar. Daarnaast ga ik ook nog een Spaanse cursus volgen. Donderdag heb ik hiervan een toets om mijn level te meten (A1,A2,B1,B2,C1,C2). Overigens heb ik helemaal geen test nodig, want voor mij is het wel duidelijk welk niveau ik heb. Heel veel verder dan Hola, Grazías, Vale (oke) kom ik namelijk niet. Toch ben ik wel benieuwd hoe die test eruit ziet.

Maandag heb ik alleen een les van het vak Monetary Theory and Instruments gehad. Hierna had ik eigenlijk nog twee lessen van Public Sector Economics. De lerares was gelukkig aanwezig om te vertellen dat deze lessen pas vrijdag starten. Tevens vertelde ze ons dat er een klassenvertegenwoordiger van jaar 2 is, die ons kan vertellen wanneer er zich wijzigingen of veranderingen voordoen. Dit meisje hebben we die dag nog gemaild. Diezelfde avond krijgen we nog een email terug met dat er sommige lessen pas vrijdag starten. Dinsdag hebben we de eerste les van Statistics overgeslagen, omdat deze les ook pas vrijdag begint. Verder hadden we deze dag nog twee lessen van Monetary Theory and Instruments. Het was allemaal best redelijk goed te volgen, totdat ze opgegeven moment een formule op het bord schreef, waar ik helemaal niets van begreep. Het is ook niet erg dat ik niet alles in een keer begrijp. Ik ben al blij dat ik het een beetje kon volgen. De avond hebben we gespendeerd in het centrum. Een Spaanse vriend van Boris, Jaime, heeft ons met de auto het centrum laten zien en we hebben ook meer dan een uur hier rondgelopen. We hebben een paar mooie gebouwen gezien en we zijn wat gaan drinken in een klein barretje.

Woensdagochtend hadden we ook weer als eerste les Statistics, dus daar konden we ook nog niet heen. Een beetje uitslapen dus, dat vond ik niet erg. Verder hadden we deze dag een dubbele les van Macroeconomics II. Dit was best goed te volgen en ik heb er niet heel veel nieuws gehoord. Wat wel netjes wat is dat ze zich nog verontschuldigde voor dat ze maandagochtend er niet was. Ze was de Erasmusstudenten even vergeten. Deze dag was ook een Skypedag. Ik heb met Ilona, Papa, Mama en Owen geskypt. Wel leuk om ze weer te spreken en te zien via de webcam. Wat helaas ook moet gebeuren, is het doen van de was. De eerste was is ook een feit. Gelukkig zitten er niet al te veel knoppen op de wasmachine, dus hij is heel gebruiksvriendelijk.

Donderdag hadden we maar een les (alweer Monetary Theory and Instruments) en de Spaanse test. We zaten in het lokaal te wachten, maar gek genoeg herkende we eigenlijk niemand van onze klasgenoten. Op gegeven moment begon een jongen tegen ons te praten of we Erasmusstudenten waren en of we Spaans konden. We antwoorden met ja en nee. Toen vertelde hij dat dit een half Spaanse en half Engelse les was van een eerstejaars vak. Oeps, we zaten dus in de verkeerde les. Later bleek dat we dit niet konden weten, want er was een klaslokaalwijziging. De lokaalwijziging was gezet op Moodle. Dit is een soort programma waar studenten in kunnen loggen en daar zie je al het lesmateriaal en opmerkingen. Het is denk ik vergelijkbaar met BlackBoard. Echter hebben alle Erasmusstudenten nog geen toegang tot Moodle tot aanstaande maandag of dinsdag. Dit heeft te maken met dat wij deze week nog van vakken konden wisselen. Eigenlijk staan we dus nog niet echt helemaal ingeschreven. Hopelijk is dit volgende week geregeld, want we hebben wel gemerkt dat het belangrijk is om daar toegang tot te hebben. De leraren verontschuldigingen zich hier wel voor en ze proberen wel mee te denken. Hierna was het tijd voor de Spaanse test. De test is in het Spaans en aangezien ik dit nog niet kan, wordt een test maken heel moeilijk. Dit heb ik dan ook niet gedaan. Ik heb natuurlijk wel een formulier met een paar algemene gegevens ingevuld, zodat ze weten dat ik geweest ben. Hierbij moest je ook aangegeven van wat je dacht wat je niveau was. Dit was geen moeilijke vraag. Er stonden ook twee vragen boven in het Spaans. Ik wist niet wat ze betekende, dus ik vroeg of ik deze in moest vullen. De mevrouw zag op mijn formulier dat ik het ingevuld dat ik een beginner was en toen zei ze dat dit niet hoefde. Voor de lol heb ik nog even de test bekeken om te kijken of ik er een klein beetje van begreep. Dit was niet echt het geval en toen heb ik de test ingeleverd en de mevrouw zei dat ik dan gewoon wordt ingedeeld bij A1. Over ongeveer twee weken zal deze cursus beginnen. Het is best belangrijk en ook leuk als ik straks wat simpele dingen kan vragen en zeggen. Ook zijn we er achter gekomen dat we soms opdrachten moeten maken, waarvan de vraag of een tekst in het Spaans is. Het is niet ideaal, verre van zelfs, maar we zullen het er toch mee moeten doen. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als Google Translate. In de middag zijn we weer naar het centrum geweest met als plan om kaarten te kopen voor Atletico Madrid vs. Barcelona. Uiteindelijk hebben we dit toch niet gedaan, omdat het toch nog redelijk prijzig was. De goedkope kaarten waren al uitverkocht. Ik ben nog niet weg uit Madrid, dus ik ga zeker minimaal naar een wedstrijd. Dit station is niet dichtbij ons, maar met de metro wel goed te doen. Het stadion van Real Madrid is wel best dichtbij. Van Real wil ik ook zeker nog een wedstrijd van bijwonen. Nu ik hier toch ben, moet ik daar zeker gebruik van maken.

De laatste schooldag van de week is ondertussen ook weer voorbij. Ik ga lekker genieten van het weekend. Vandaag is niet alleen een normale schooldag, maar ook Owen’s verjaardag. Helaas kan ik hier dus niet bij zijn, maar ik heb nog wel een leuk kaartje vanuit Madrid gestuurd. Mijn schooldag best leuk, maar niet gemakkelijk. Het begon met Public Sector Economics. De les was alleen nog maar een introductie van het vak en was wat eerder afgelopen. Tijdens de les schreef de lerares een aantal belangrijke datums en toen kwam ik erachter dat ik wel degelijk een week vakantie heb. Yes Yes! Deze vakantie valt met Pasen, namelijk van 27 maart t/m 6 april! Overigens heb ik alleen maar leraressen. Ze zijn ook allemaal heel enthousiast. Vervolgens had ik een dubbele les Statistics. De lerares vroeg van tevoren hoe iedereen dacht over het vak, bijvoorbeeld of we dachten dat het moeilijk zou worden of juist niet. Ruim de meerderheid dacht dat het wel lastig zou worden, bij deze groep zat ik ook. Ik wist dat ik al een tijd weinig van statistiek heb gehad en ik had geen idee wat voor stof ik bij de lessen kon verwachten. Bij de tweede les werden we verdeeld in teams. Ik zat bij het gele team en de bedoeling was om wiskundige sommen op te lossen. Na een paar sommen was het mij vrij duidelijk dat ik er weinig van begreep. Ik was blij dat we dit niet individueel moesten doen, want dan had ik een probleem. Veel dingen had ik wel gehad, maar allemaal op de middelbare school. Laat dit nu net al minstens 2,5 jaar geleden zijn en dus helemaal weg gezakt. Overigens zaten er 5 Spaanse en 1 Italiaanse in mijn team. Onderling werd bijna heel de tijd Spaans gevraagd. Ik heb gevraagd of ze wat meer in het Engels wilden praten en dat deden ze toen wel. Het meisje wat naast mij zat heb ik een aantal keer gevraagd of ze iets uit kon leggen. Ze was erg behulpzaam. Ik heb nu ook haar telefoonnummer dus dat is heel makkelijk. Buiten dat ik veel sommen niet helemaal begreep, vond ik het toch een leuke les. Wel weet ik dat ik hier dus nog wat bij moet trekken en wat kennis moet ophalen. Het is nu wel weekend en om eerlijk te zijn, ben ik hier toch best wel aan toe. Het kost best veel energie om op te letten en om de lessen te volgen. Vanavond gaan we nog een kroegje of barretje of iets dergelijks opzoeken om lekker wat te gaan drinken.

Fijn weekend allemaal!

  • 26 Januari 2015 - 19:25

    Rene Theunis:

    Goeie blog Wendy.

    Veel success in Madrid en doe de andere Avans-studenten de groeten van me.

    Grt. Rene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Hallo allemaal, Vanaf zaterdag 17 januari begint voor mij het avontuur: een minor volgen aan de Universidad Autonoma de Madrid, oftewel UAM. Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen gedurende deze tijd. Groetjes, Wendy

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 4739

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Minor in Madrid

Landen bezocht: