De eerste weken zitten erop! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wendy Gils - WaarBenJij.nu De eerste weken zitten erop! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wendy Gils - WaarBenJij.nu

De eerste weken zitten erop!

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

03 Februari 2015 | Spanje, Madrid

Ondertussen zit ik hier alweer ruim twee weken en ben ik al helemaal gesetteld. Madrid is een hele leuke stad en er is altijd wel iets te beleven en we hebben zeker al van alles gedaan. Niet dat dit nou per se allemaal leuke dingen zijn, maar we hebben met zijn drieën tot nu toe nog weinig tijd verspilt. Ik zal beginnen met de leuke activiteiten.

Weekenden
Het eerste weekend zijn we weer naar het centrum geweest. Hier praten ze dan meer over Sol. We hebben al verschillende barretjes geprobeerd en natuurlijk mogen de tapas ook niet ontbreken. Soms zijn we samen met Mario en Min gegaan. Dat was ook erg gezellig. Sommige tapas die ik op heb, waren trouwens erg lekker (Patatas Bravas, croquettas en inktvisringen). Echter we zijn ook naar een soort eetcafé geweest, waar je de tapas gratis bij je drinken kreeg. Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat dat minder lekker was dan waarvoor je gewoon betaalt. Ik vond die tapas er echt niet uitzien. Je kreeg daarentegen wel een glas drinken van bijna 1 liter voor €6.

We zijn ook al een keer echt uit geweest. En als we dan gaan, dan doen we het meteen maar goed. Het was een speciaal feest in discotheek Kapital voor voornamelijk Erasmusstudenten, maar andere mochten ook naar binnen. Zij betaalden dan alleen meer. We hadden diezelfde dag op school nog een pas van de ESN aan laten maken, waardoor we korting op de entree konden krijgen. Deze organisatie organiseert allerlei tripjes en avonden waar je met zo’n pas naar toe kunt gaan. Maar binnen komen in de Kapital bleek al een hele opgave, want er stond een wachtrij van ongeveer 400 meter (en nee, ik overdrijf niet). Veertig minuten later waren we ongeveer binnen, toen was het ongeveer half 2. Pas toen snapte ik dat het dan niet zo gek is dat een club tot 7 uur ’s ochtends open is. De entree kostte 14 euro, inclusief 2 drankjes. Het is ongeveer de duurste club in Madrid. De entree valt dan nog wel mee, maar als je bedenkt dat hier één drankje 12 euro is, dan word je portemonnee daar niet blij van. Het viel mij ook meteen op dat niemand bier drinkt en niemand wijn. Ik had het idee dat je het er niet eens kon krijgen. Dus heb maar iets anders uitgeprobeerd, wat nog verrassend lekker smaakte: wodka sinas. De club had overigens zeven verdiepingen en elke verdieping had een ander thema. Op de begane grond was er soms zelfs live muziek van bijvoorbeeld een gitarist of iemand die iets van viool speelde. Ik heb mezelf hier goed vermaak en we kwamen ook een paar klasgenoten tegen, dus dat was ook erg gezellig.

School
Op school ben ik eigenlijk al helemaal gewend. Dit houdt echter niet in dat het allemaal makkelijk is. Helaas niet. De manier van lesgeven is heel anders en hier is wiskunde af en toe een belangrijk onderdeel van een vak. Jammer genoeg heb ik weinig tot geen wiskunde meer had na de middelbare school en datgene wat ik heb gehad op het hbo, is totaal niet te vergelijken met en anders dan dit. De wiskunde is een beetje raadselachtig. Desondanks probeer ik het natuurlijk wel te begrijpen, maar daar kan ik best wat geluk bij gebruiken. We zullen zien hoe ik er over een paar weken over denk. Hopelijk niet hetzelfde. De theorie gaat mij beter af en dat kan ik op zich best redelijk goed volgen. Het tweede weekend heb ik heel veel tijd aan school besteed, want dat was helaas echt nodig.

Ingeschreven / Moodle
Afgelopen woensdag kwam ik erachter dat ik eigenlijk nog helemaal niet officieel ingeschreven was op de school, al dacht ik dat ik dat allang gedaan had. Hierdoor hebben we wat technische problemen gehad, met name met Moodle. Sinds maandag zit ik dan dus officieel op de UAM. Studenten kunnen zich online inloggen via Moodle en daar kunnen ze hun vakken en het betreffende lesmateriaal zien. Ik had dus geen toegang tot dit en kon dus ook niet bij het lesmateriaal. Telkens na de lessen van de verschillende vakken moesten we weer zeggen dat we geen of nog steeds geen toegang hadden tot Moodle. Vandaag zijn we naar een soort ICT balie gegaan in een ander gebouw op het schoolterrein en daar hebben ze ons verder geholpen. De taal blijft nog altijd een issue, omdat veel Spanjaarden nauwelijks Engels kunnen. Gelukkig bestaat er iets als Google Translate! Maar nu heb ik dan ein-de-lijk toegang!

Basic fit
Ook hebben we sinds vandaag ein-de-lijk een pas van de Basic fit. We moesten hiervoor per se een Spaans bankaccount hebben, maar nu gebruiken we het account van Anouk, een vriendin van Angela die in Spanje woont. Anouk heeft hiervoor een brief moeten sturen naar ons en met die brief zijn we naar Basic fit gegaan en toen was het goed. We hebben ons dus ingeschreven. Daarna bleek dat een Spaans rekeningnummer alleen maar nodig was voor de registratie. Als we voor de 25ste van de maand betalen met onze creditcard dan is het ook goed, dan wordt er dus geen bedrag afgeschreven van Anouk’s rekeningnummer. Voordat ik naar Madrid ging, twijfelde ik of een creditcard wel echt nodig was, maar JA het is echt heel handig. Ik heb hem namelijk al meerdere keren gebruikt, voor onder andere de aanvraag van de pas voor het openbaar vervoer. Dit kost maar 40 euro per 30 dagen en dan kun je tot een bepaalde plek in Madrid onbeperkt reizen met de bus, metro, trein enz. Deze pas heb ik nu al ongeveer een week.

Internet
Thuis heb ik natuurlijk wifi en op school gelukkig ook. Wat op zich best grappig is, is dat ik met mijn Avans inloggegevens op de wifi van de UAM kan. Ze gebruiken daar namelijk ook Eduroam en dat is hetzelfde als op het Avans. Jammer genoeg heb ik buiten het appartement en school geen internet. Ik heb twee weken geleden een gratis simkaart aangevraagd van Lebara. Met Lebara heb je voor €5 al 500MB en voor €8 heb je 1GB, dus dat valt heel erg mee. Maar zonder sim, geen internet. Ik heb de simkaart nog steeds niet binnen, terwijl het maar 4-7 dagen zou duren. Boris heeft ook een gratis simkaart aangevraagd, ongeveer 2 uur eerder dan ik en die heeft hem al een week binnen. Best irritant, waar blijft mijn simkaart? Ik zal dan dus binnenkort een ander nummer krijgen, maar Whatsapp schijnt hetzelfde nummer te blijven, dus daar zal niets aan veranderen.

Faalmomentjes
Ik moet hier natuurlijk wel mezelf blijven en ik zou mezelf niet zijn als ik af en toe niet eens hele lompe dingen zeg. Het was mij bijvoorbeeld even ontgaan dat een aap, geen ape in het Engels was, maar toch echt een monkey. Of ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat in een smoothie zeker banaan zit, terwijl dit er natuurlijk dan weer net niet in zit. De rest ga ik lekker niet vertellen, haha. Maar soms heb ik ook mijn heldere momenten. Op school heb je namelijk een aantal gebouwen, die gezamenlijk Plaza Major heten. Dit wisten we alleen eerst niet. Deze zelfde naam wordt namelijk ook gegeven aan een gebied in het centrum van Madrid. We moesten bij de Plaza Major zijn om ons officieel in te schrijven, wat we dachten dat we dus allang gedaan hadden. Angela en Boris dachten allebei dat we de trein naar het centrum moesten nemen, maar mij leek dat niet logisch. Na wat navraag kwamen we erachter dat het dus wel degelijk op het schoolterrein was. Door mij dus hebben we een nutteloos ritje naar het centrum bespaart.

Spaanse cursus
Vandaag heb ik ook de uitslag van de Spaanse cursus gekregen en dit was natuurlijk level A1. Echter kwam ik erachter dat de lessen hiervoor altijd op woensdagochtend zijn en laat ik dan net ook altijd les hebben. In Spanje kunnen ze wel een cursus plannen gebruiken. Nu ga ik kijken op ik misschien toch de A2 course kan doen, omdat een A1 course dan weinig nut heeft. Hier moet ik het antwoord nog even op afwachten.

Als laatste is het ook leuk dat Owen zijn vlucht naar Madrid geboekt heeft, dus dan heb ik iets om naar uit te kijken. Gisteren heb ik weer even met mama en Ilona geskypt en dat was ook erg gezellig. Vermaken doe ik mezelf nog steeds goed gelukkig!

Liefs,
Wendy

  • 03 Februari 2015 - 22:42

    Sharon :

    Hee Wendy!
    Wat goed en leuk om te lezen dat je het daar naar je zin hebt en dat het goed met je gaat!
    Nog heel veel succes daar!

    Liefs, Sharon

  • 03 Februari 2015 - 22:59

    Wendy Van Gils:

    Hee Sharon!

    Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Het is toch weer een hele ervaring rijker!
    En ik heb het zeker goed naar mijn zin tot nu toe.
    Jij heel veel succes met je stage :)

    Liefs,
    Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Hallo allemaal, Vanaf zaterdag 17 januari begint voor mij het avontuur: een minor volgen aan de Universidad Autonoma de Madrid, oftewel UAM. Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen gedurende deze tijd. Groetjes, Wendy

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 4741

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Minor in Madrid

Landen bezocht: