23 graden in Madrid! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wendy Gils - WaarBenJij.nu 23 graden in Madrid! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wendy Gils - WaarBenJij.nu

23 graden in Madrid!

Door: Wendy Van Gils

Blijf op de hoogte en volg Wendy

10 Maart 2015 | Spanje, Madrid

De afgelopen weken zijn weer voorbij gevlogen. Het zonnetje heeft vaak lekker geschenen en ik ben al een (heel) klein beetje verkleurd. Minstens een keer per week ben ik dan ook in het Retiro park te vinden. Dit is een heel groot park midden in Madrid met genoeg terrasjes en plekken om lekker op het gras te liggen. Tegenwoordig hebben we ook een voetbal, dus die zal daar ook regelmatig gebruikt worden. Ik moet zeggen dat ik het voetballen samen met mijn team wel mis, vooral op zaterdagen natuurlijk. Voetbal is toch echt een stuk leuker dan fitnessen. Ik heb namelijk niet altijd motivatie om er naar toe te gaan, maar als ik er ben dan vind ik het wel leuk. Gelukkig heb ik Angela, die deze motivatie wel heeft, zodat ik straks in juni niet als een tonnetje terug kom.

Ondertussen ben ik alweer 3 weken bezig met mijn Spaanse cursus en ik leer steeds meer. Ik zou meer geleerd kunnen hebben als ik thuis ook meer geoefend en geleerd zou hebben, maar hier heb ik nauwelijks tijd voor gehad. Vanaf nu wil ik thuis veelgebruikte Spaanse woordjes leren, wanneer ik wat rustigere dagen heb, want anders kom ik er toch niet aan toe. Gelukkig vind ik deze cursus nog steeds leuk. Onze cursusgroep is wel wat veranderd. Een meisje heb ik al twee weken niet meer gezien en nu zit er een ander meisje bij ons in de groep.

Tevens heb ik er van elk vak nu een toets opzitten. Van elk vak telt de toets tussen de 8%-15% mee van het uiteindelijke eindcijfer. Twee toetsen had ik er al opzitten, toen ik mijn vorige blog geschreven had. Vorige week had ik de toets van Macroeconomics II. Deze toets bestond uit 10 meerkeuzevragen en na de toets gingen we hem meteen nakijken. Een goed antwoord betekende 1 punt erbij en een fout antwoord -0,25 punt eraf. Het nakijken was een klein drama. Bij één vraag waren uiteindelijk twee antwoorden goed (in het voordeel van mij!), bij een andere vraag was het verkeerde antwoord als juist aangemerkt en bij weer een andere vraag was een deel van het antwoord van een van de antwoordmogelijkheden niet geheel juist. Uiteindelijk resulteerde dit in een 5 als cijfer (5 goed van de 10). Niet geheel waar ik op gehoopt had, maar in Spanje is dit nog een voldoende. Mijn andere toets was vandaag van het vak Monetary Instruments & Theory. Ik wil het geen drama noemen, maar ik kan ook niet bepaald zeggen dat het goed ging. De toets bestond uit 5 open theorie vragen en 2 vragen waarbij je alle effecten (bijvoorbeeld, inkomen, werkgelegenheid, rente e.d.) moest benoemen en laten zien in een grafiek, wanneer er een bepaald effect optrad. Dat laatste lukt mij normaal gesproken wel, maar nu wist ik het af en toe niet meer. De open vragen had ik in het begin overgeslagen en later maar iets verzonnen. Ik heb ook geen idee of ik soms onzin op heb geschreven of dat ik toch nog raakvlakken heb met het goede antwoord. We zullen zien.. Ik heb ook goed nieuws en dat is dat ik een 6,25 terug heb voor mijn toets van Public Sector Economics. Dit telt overigens maar 8% mee, maar het begin is er in ieder geval.

Vorig weekend was het heel druk in ons appartement. De ouders en broertjes (10 en 17) van Boris kwamen een weekendje naar Madrid en de broertjes sliepen in ons appartement. We zijn een keer met zijn alle uiteten geweest en dat was erg gezellig. We zijn ook nog een avondje naar de kroeg geweest, recht tegenover ons appartement. Ik heb ook voor de eerste keer geshopt, samen met Angela. Uiteindelijk heb ik twee dunne truien, een achteraf kapotte mascara (er zat geen borsteltje aan) en een lekkere lunch gescoord. Die mascara heb ik later nog wel geruild. Later ben ik nog een keer voor zomerschoenen gaan shoppen, maar dit is wat lastig voor mij als het überhaupt al mogelijk is. Maat 41/42 is niet echt een gangbare maat in Spanje. Ze kijken je ook een beetje met grote ogen aan als je vraagt om maat 42 als maat 41 te klein is en maat 42 verkopen ze hier blijkbaar niet. Ik ben hier zelfs ook een keer lang genoemd (1.67m), dat vond ik dan wel grappig. Hoe lang zullen ze hier Owen dan wel niet vinden?

Afgelopen donderdag hoorde we van Paul, een andere Erasmusstudent, dat er een avond voor Erasmusstudenten was in een bar. Na mijn Spaanse cursus ben ik daar met Boris, Angela en Paul heen geweest. Dit was gezellig, maar dan vooral met ons vieren. In de bar hoorde we ook dat er in een club in de buurt gratis entree was, dus daar zijn we ook even gaan kijken. Tenminste we waren van plan om maar even te blijven en rond 1 uur de metro weer terug te nemen, maar dit was niet helemaal gelukt omdat het iets te leuk was om naar huis te gaan. Uiteindelijk hebben we rond 4 uur de taxi terug naar huis genomen. De dag erna moest ik gewoon weer om 9 uur op school zijn, dus dat was een kort nachtje slaap voor mij. De rest van het weekend heb ik wat rustiger aangedaan en lekker vaak naar het Retiro park geweest. Op zaterdagavond kwamen Mario en Min naar ons appartement toe en hadden we een Spaans-Nederlandse gerechten op het menu staan. Het Nederlandse gerecht was (lekkere) peeënstamp met handgemaakte gehaktballen van Boris. Mario en Min hadden een Spaanse omelet met aardappel erin voor ons gemaakt en ook toast met tomaat en een soort ham. Natuurlijk mag ook de sangria niet ontbreken. In het begin van mijn verblijf hier vond ik dit eigenlijk niet zo lekker, maar nu ben ik ook om voor de sangria. Het avondeten was goed gelukt en heel lekker. Je merkte alleen wel dat ze waren geweest, want daarna was het een zooi in huis. Maar het belangrijkste was dat het gezellig was. De zondag stond er weer een dagje studeren op de planning, terwijl het buiten 23 graden was. Dit studeren was wel echt nodig, maar achteraf weet ik niet of ik dat ga terug zien in mijn punt.

Over ruim 2 weken heb ik een weekje vrij en in deze week wil ik een tripje naar Valencia maken. In Madrid hebben ze geen strand en in het centrum ook weinig tot geen zwembaden, dus dan maar naar Valencia! Met de sneltrein schijnt het maar 1,5 uur te zijn en ik zie mezelf daar al helemaal aan het strand liggen bakken. In ieder geval een goed vooruitzicht.

Aanstaande zondag ga ik ook voor het eerst naar een voetbalwedstrijd van Real Madrid kijken. Dit weekend zijn ook Angela’s en zus er en twee vrienden van Boris. Dus het wordt gezellig met zijn 9en naar de wedstrijd. Ik heb er zin in!

Adios amigos

  • 11 Maart 2015 - 09:41

    Yvonne:

    Hola Chicka!

    Ook jij weer een leuk verslag:)
    Ik denk dat wij even heel veel rondjes gaan lopen door Madrid als 1,67 lang is wil ik met mijn 1,65 ook wel lang genoemd worden haha!


    Hasta mañana

  • 13 Maart 2015 - 20:49

    Oma En Opa Uit Oistewijk:

    Hoi Wendy,
    Je verslag en foto's gezien, je verveelt je kennelijk niet. Leuk dat het goed gaat.
    Zorg wel dat je geen tonnetje wordt, anders kennen we straks niet meer terug.
    Liefs en van beiden een knuffel!
    Oma en opa

  • 15 Maart 2015 - 16:44

    Wendy Van Gils:

    Hoi Opa en Oma,

    Ik ben ook niet van plan om een tonnetje te worden, dus dat komt helemaal goed! Ik ben vandaag nog fanatiek gaan fitnessen.
    Ik verveel mezelf hier zeker niet en met mijn Engels gaat het ook een stuk beter. Spaans is daarentegen wel wat lastiger, maar het is wel een leuke taal. Hopelijk gaat het met jullie ook goed!

    Liefs en een dikke kus vanuit Madrid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Hallo allemaal, Vanaf zaterdag 17 januari begint voor mij het avontuur: een minor volgen aan de Universidad Autonoma de Madrid, oftewel UAM. Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen gedurende deze tijd. Groetjes, Wendy

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 4735

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Minor in Madrid

Landen bezocht: