De eerste dagen - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wendy Gils - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wendy Gils - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

19 Januari 2015 | Spanje, Madrid

Het vertrek zaterdag 17 januari 2015
Ongeveer drie maanden geleden heb ik besloten om mijn minor in Madrid te gaan volgen. Ik heb er daarvoor eigenlijk niet echt over nagedacht om dit ergens anders te gaan volgen dan het Avans te Breda. De keuze of ik het uiteindelijk wel of niet ging doen, moest in een dag gemaakt worden. Ik sta altijd nog steeds helemaal achter deze keuze, want dit is volgens mij de enige manier waarop ik echt mijn Engels kan verbeteren. Engels is de hoofdtaal voor mij op school. Al het Spaans wat ik leer is heel mooi meegenomen. Aangezien de Spanjaarden lang niet altijd Engels spreken, zal ik hier vast ook aardig wat van opsteken, naast dat ik ook een Spaanse cursus ga volgen. Gelukkig ga ik niet alleen. Ik krijg gezelschap van mijn klasgenoten Angela en Boris :)

Een dag voor vertrek heb ik al mijn spullen ingepakt, zodat alles zaterdag netjes klaar stond. Ik was klaar om te gaan. Afscheid nemen is het minder leuke deel van deze reis, maar ook dat moet helaas gebeuren. Dit was wel even moeilijk, maar een ding is zeker: Het avontuur is nu begonnen.

De aankomst zaterdag 17 januari 2015
Rond 16.45 uur kwamen we aan op het vliegveld Barajas in Madrid. De vlucht was voorspoedig verlopen, naast dat we ongeveer een uur vertraging hadden. De koffers hadden we razendsnel, dus toen konden we opzoek gaan naar een taxibusje. Een minibusje was niet overbodig, omdat we 3x2 koffers bij ons hadden. Rond 18.10 waren we bij ons appartement aangekomen, iets later dan de geplande tijd. We hadden Mario, een Engelssprekende Spanjaard, gevraagd om ook rond deze tijd bij het appartement te zijn om af en toe als tolk te fungeren. We hadden hem al eerder ‘ontmoet’ via Min, een Spaanse, die het afgelopen jaar haar minor op het Avans in Breda heeft gevolgd. Zij studeert ook aan het UAM, Universidad Autonoma de Madrid. Min hebben we ongeveer twee maanden geleden gezien op het Avans en sindsdien daarmee contact gehouden. Vandaag was het de eerste keer dat we Mario zagen. Het was erg fijn en handig dat hij er voor ons bij wou zijn, ondanks dat hij maandag nog een tentamen heeft. De verhuurder, Sergio, was er ook al. We hadden met hem het contract en het appartement kort doorgelopen. Een paar zaken die nog niet geregeld waren, bijvoorbeeld Wifi, die worden allemaal maandagochtend geregeld. Het zag eruit of er al even niemand meer in dit appartement heeft gezeten. Dit vond ik geen probleem. Sergio had voor ons basis servies en een paar pannen gekocht. Alles zat zelfs nog nieuw in de doos. Nadat alles contractueel geregeld was, zijn we begonnen met de kamers onderling te verdelen. Daarna zijn we naar de dichtstbijzijnde supermarkt gelopen, circa 50 meter, om daar een paar kleine inkopen te doen, zoals drinken en schoonmaakmiddelen. Het appartement had nog wel een sopje nodig, voordat we alles uit konden pakken. Dit houdt overigens niet in dat het heel vies was, maar het stof was wel aanwezig. Nu was het eindelijk tijd dat we onze spullen konden uitladen. Dit deden we onder het genot van wat Nederlandstalige muziek. Het komt dus toch nog voor, drie studenten in één huis die allemaal van Nederlandstalige muziek houden. Ik had een aantal foto’s van thuis meegenomen en daarmee heb ik mijn kamer wat opgefleurd. De woonkamer hebben we ook wat kleur gegeven door een Spaanse en een NAC vlag op te hangen. Dit maakt het wel een stuk sfeervoller. Ook al zal niet iedereen het hier mee eens zijn ;) We hebben de eerste halve dag nuttig besteed. Hopelijk voel ik mij hier snel thuis, maar ik heb het gevoel dat dat wel goed komt :)


Eerste dag zondag 18 januari 2015
Het was vannacht even wennen om in een ander bed te slapen, want dit bed is ongeveer tweemaal zo smal als mijn eigen bed. Hierdoor heb ik niet zo goed geslapen, maar dit went vast snel. Deze ochtend heb ik de douche uitgetest en die werkt gelukkig prima. Tevens hadden we meteen een nieuw huisdier, namelijk een tor. Aangezien we op de vierde verdieping zaten, vond ik dit best knap. Mijn motto van deze 5 maanden is: “Denk in oplossingen, niet in problemen”. We hebben de tor toen vanaf het balkon van 4 hoog naar beneden gegooid. Weg tor.

Helaas was het zondag en dus waren er ook winkels gesloten. Toch gingen we erop uit om de omgeving te verkennen. In Madrid moet er altijd wel iets te beleven zijn, dus ook op zondag. Al snel ondervonden we dat het naar het treinstation en de metro maar een kwartiertje lopen was. Hier hebben we alvast een 10-rittenkaart voor de metro en eenzelfde voor de trein gekocht en uitgezocht hoe we morgen naar de universiteit moeten komen. We hadden ook nog een aantal spullen voor in huis nodig en deze hoopten we te vinden in soort groot warenhuis. Hier hebben we meer dan een uur rond gelopen, maar niets gevonden wat we nodig hadden en alles was heel duur. Ondertussen had ik super veel honger. Het was al 2 uur en ik had amper gegeten of gedronken. Al redelijk snel hadden we een goedkoop cafeetje gevonden waar we voor een paar euro eten en drinken hadden. In het drinken had ik mij alleen vergist, want ik dacht dat ik iets van ranja besteld had. Dit bleek het dus niet te zijn, maar het was een lemon drankje met iets van alcohol erin. Smaken deed het dan weer wel. Hierna hebben we nog een mislukte poging gedaan om een Ikea te vinden. Hier willen we binnenkort nog wel naar toe om voor een normale prijs wat praktische dingen te kopen. Op de terugweg hebben we nog aan een paar mensen gevraagd waar de supermarkt was en de laatste mensen wisten het gelukkig. Deze ligt op minder dan 10 minuten lopen van ons appartement.
Toen de inkopen gedaan waren, was het tijd om te relaxen. De eerste maaltijd is ook weer gekookt in dit appartement. Ik ben benieuwd naar de eerste lessen morgen en hoe de eerste indruk van de school en mijn klasgenoten zullen zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Hallo allemaal, Vanaf zaterdag 17 januari begint voor mij het avontuur: een minor volgen aan de Universidad Autonoma de Madrid, oftewel UAM. Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen gedurende deze tijd. Groetjes, Wendy

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 4750

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Minor in Madrid

Landen bezocht: